Fortsätt till huvudinnehåll

Kommunchefer lika utsatta som hockeytränare

15 månader lång blev Peter Karlssons period på kommunchefsposten i Mjölby. Idag (fredag) fick han silkessnöret och jag förmodar ”a golden handshake.” Att vara kommunchef blir och mer likt hockeyn där tränare kommer och går. En styrelse kan inte klandras för att man byter tränare eller chef. Alternativet är att byta ut hela laget eller en personal på 2 000 personer.

Att Peter Karlsson och Carina Jönsson inte kommit överens har läckt ut på stan. Många kommunanställda har väntat på den upplösningen som kom idag.

Peter Karlsson fick en tuff start i oktober 2010. Det första han fick hantera var förvaltningschefen Ingela Appelsveds interna miljonaffär med sin 25-årige son som ni kanske minns. Inte långt därefter fick en annan förvaltningschef åka hem efter att ha tillbringat många mil bakom ratten i sin dyra tjänste-Audi. På kontoret hade han inte tid att vara.

Det är aldrig ens fel att två träter och det finns många grå nyanser däremellan. Men funkar inte kemin mellan kommunchef och kommunstyrelsens ordförande är det kört. Om nu Peter Karsson var en felrekrytering så ligger ansvaret delvis på Carina Jönsson eftersom det är kommunstyrelsen som anställer chefstjänstemän.

Det är inte första gången Mjölby kommun ser till att en kommunchef lämnar huset via bakre utgången. Jag känner till åtminstone två stycken i modern tid även om man inte når upp till Motala kommuns frekvens. En av dem var på 90-talet. Hans namn var Åke Ohnback och han var rekryterad från Telia. Han hade t ex ingen förståelse för offentlighetsprincipen och skulle hålla allt hemligt, vilket ledde till många trätor när mina kolleger ville kolla diariet. Till slut fick han gå efter ett beslut av Jörgen Oskarsson även om inte okunskapen om offentlighetsprincipen var det som fällde avgörandet Nästa kommunchef var en internrekrytering, mångårige ekonomichefen, framlidne Henry Jansson, omtyckt och respekterad av de flesta. Han inledde en lång och framgångsperiod period i kommunen i par med Jörgen Oskarsson. Man behöver inte alltid gå över ån efter vatten för att rekrytera en bra chef.

Kommunchefsjobbet är ett av de mest utsatta. Det hävdar en god vän med insikt i många svenska kommuner. En vd i ett bolag möter sin ordförande en gång i månaden. En kommunchef möter sin ordförande varje dag. Funkar inte samarbetet slutar det ofta med skilsmässa. Professor Rolf Solli i Göteborg har forskat om kommunchefer. Den genomsnittliga anställningstiden är 26 månader.

För inte så länge sedan läste jag i Dagens Samhälle om en kommunchef som fått sparken i två västgötakommuner. Nu prövade han lyckan i en liten kommun i Jämtland. Stryktålig men glad.

Tekniske chefen Dag Segrell går in som t f kommunchef. Han vikarierade på den posten också efter Henry Janssons död.

På en vecka har två höga chefer i Mjölby lämnat sina befattningar. Håkan Dahllöf på BT var den förste. Det blåser snålt på östgötaslätten i februari 2012.

Kommentarer

  1. Det är nog lite mer än personkemi. Peters ändringsbenägenhet var inte så populär i (s)-leden. Förändringar bör i så fall ta en motsatt riktning - simhallen. Att ifrågasätta starka kommunalfästen som t.ex. SEK, skall man akta sig för. Peter har en framgångsrik bakgrund i Sunne, där förändringarna tog skruv. Både Finspong och Åtvidaberg på nära håll har också vågat nya grepp. Peter var inställd på att lyckas även här, köpt tomt för husbygge, m.m.
    Jag beklagar Peter och Mjölby som styrs av en bakåtsträvande majoritet.

    SvaraRadera
  2. Ja, det pressmeddelandet som gick ut i fredags berättar inte hela sanningen. Det är klart att det finns motsättningar i sak också även om ingen talar klartext om detta. Om kommunstyrelsen varit noggrannare i sin research för ett och ett halvt år sedan hade Peter Karlsson sluppit detta. För det är varken bra för honom eller Mjölby kommun.
    /Anders

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna