Fortsätt till huvudinnehåll

Debatt om Lundbyskolan - igen

Så debatteras åter Lundbyskolans existens bland Mjölbys politiker. Debatten har pågått i snart tio år och det har inte alltid varit lätt urskilja frontlinjerna mellan blocken eller i partierna.

Under mandatperioden 2002-2006 genomfördes en utredning där flera skäl anfördes för att lägga ner skolan och låta barnen gå i en utbyggd Blåklintskola. Skolan var gammal och sliten och ligger i utkanten av ett stort och väl trafikerat industriområde.

Alla tycktes vara ense men plötsligt bytte socialdemokraterna fot vilket inte tilltalade skolnämndens ordförande Elisabeth Moborg som avgick. Men när regimskiftet kom 2006 beslutade alliansen att genomföra om- och tillbyggnaden av Blåklintskolan till en skola för låg- t o m högstadiet.

Idag är Lundbyskolan aktuell igen, påpassligt omdöpt till Sörby förskola. Behovet av förskoleplatser är stort sedan Östergården drabbats av mögel och 110 barn flyttats till Sörby förskola. Nu pågår diskussioner om förskolan endast ska vara tillfällig eller permanentas. Miljökontoret ger endast dispens för en termin i taget. För en permanent lösning krävs att de omkringliggande industrierna, bland annat BT, ger sitt medgivande. Den miljö som inte dög för mellanstadiebarn för tio år sedan duger alltså för förskolebarn, åtminstone tillfälligt. Förklara det den som kan. Pengar? Eller brist på pengar.

Kring 2005-2006 sades det att nästa förskola i södra delen av stan skulle byggas i det nya villaområdet på Sörby. Varför den har försvunnit ur diskussionen vet jag inte. Min gissning är att tomtförsäljningen inte motsvarat förväntningarna. Allmän ekonomisk oro, högre räntor och högre krav från bankernas sida måste ha påverkat dem som drömmer om nytt hus.

Hur kommer det sig då att skolan överhuvudtaget blivit granne med stans största industri? Ja, från början (mer än 50 år sedan) byggdes den som yrkesskola. Det var alltså före Dackeskolans tillkomst.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna