Fortsätt till huvudinnehåll

LHC och Volvo hand i hand




Hoppsan, på den här bilden spelar Magnus golf.

Corren var ovanligt tjock i morse. En 32 sidor tjock hockeybilaga dominerade utrymmet i brevlådan. Mycket läsning för en säsong som inte blir intressant förrän efter nyår. Gjordes en sådan bilaga inför fotbollspremiären i våras? Jag minns faktiskt inte.

Jag bläddrade igenom den östgötska hockeybibeln. Inte för att jag är så pass hockeyintresserad utan för att se hur tidningsledningen löst finansieringen. Jodå, av utrymmet är 25 procent eller åtta sidor annonser för Volvoåterförsäljaren Rejmes. Det måste finnas en kommersiell sprängkraft i ishockeyn som saknas i andra sporter för inte köper Rejmes så många annonser för att vara hyggliga mot bygdens bästa hockeylag utan för att sälja fler bilar.

LHC må vara Correns lag men är definitivt inte länets. Öster om Norsholm fnyser man och talar om ”Slakabönnera” och i min vänkrets av idrottstokar i allmänhet och golfdårar i synnerhet, dominerar HV 71, Frölunda, Luleå, Leksand och Brynäs bland favoritlagen. Ni skulle bara läsa kommentarerna en torsdagskväll på Fejsboka när LHC har fått stryk. Men trätorna mellan supportrarna är halva nöjet.

Vad håller jag på? LHC förstås, östgöte gu´ske lov. Innan LHC klättrade upp i de övre regionerna höll jag på Brynäs och Leksand.

Bara så ni vet, hrr Månsson och Max.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.