Fortsätt till huvudinnehåll

Perspektiv på Piraterna



Foto: MIA KARLSVÄRD



Stort grattis till Piraterna! Två guld och ett silver på tre år är mycket starkt. Ingen tvekan om det. Man kan ha kritiska synpunkter på sporten; risken för allvarliga skador, systemet som tillåter att förare tillhör lag i Sverige, Polen och England och de alltid närvarande riskerna för ekonomisk kollaps.

Jag tillhör inte dem som kritiserar lagen för att endast innehålla utländska legosoldater som kör där ersättningen är störst, för så ser det ut i all elitidrott idag.

Speedway är spännande och roligt och gör sig utmärkt i TV. Det räcker gott för mig. Underhållningsvärdet är stort. Speedway är gladiatorspel och rock´n roll

När Stefan Andersson intervjuades efter trettonde heatet i onsdags kväll tackade han förarna, styrelsen och banpersonalen. Han kunde gott lagt till Motala kommuns skattebetalare också för det är väl Motala kommuns generösa lån för några år sedan som lade grunden till detta effektiva lagbygge?

Motala har under senaste åren haft IFK-bandyn, duktiga simmare som Anders och Pelle Holmertz, triathleter i svensk elitklass liksom cyklister och jolleseglare. Men pricken över i saknas. Vart har fotbollen och MAIF tagit vägen i denna idrottens näringskedja? Har de svartvita förlorat sin förut så självklara status som Nr 1? Visst gläds man över att MAIF är på väg att vinna div II men vad det motsvarar det i det gamla seriesystemet? Div III eller div IV? Vi är snart 60 år från storhetstiden på 50-talet.

Hur kommer det sig att Piraternas matcher lockar 4 000 – 6 000 åskådare medan MAIF får nöja sig med tiondelen? Det goda exemplet Piraterna visar att sponsorkraften finns i kommunen. Där publiken samlas i stor mängd finns också massmedierna vilka lockar till sig sponsorpengar. Den dynamiken ska inte underskattas i professionell idrott.

Vågar man drömma om 6 000 åskådare på en ombyggd Idrottspark eller förblir det en utopi? Vem eller vilka orkar spänna bågen för att återge MAIF dess rätta plats i solen?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna