Fortsätt till huvudinnehåll

Gratis groggar smakar bäst



En pudel (Demirok), en halv pudel (Hågbrant), ingen pudel alls (Lindvall). Det blev resultatet av Correns artikelserie om festglada Linköpingspolitiker och -tjänstemän.

Trion har träffat höga representanter för Fastighets AB L E Lundberg vid två tillfällen i samband med en marktävling. Klart olämpligt att umgås på detta sätt, tycker många.

Nu tror jag inte att utgången av tävlingen på något sätt påverkades av dessa träffar på Cloetta Center och på Lundbergs kontor i Norrköping. På den punkten förtjänar Paul Lindvalls förklaring tilltro.

Det är naturligtvis groggbuffén i Norrköping som sticker i ögonen. Jag blir inte upprörd över detta för det är liksom Sölve et consortes som satte ribban i Östergötland för 20 år sedan. Ur förundersökningsprotokollet minns jag en konferensresa på en Ålandsbåt där sällskapet började supa kl 19 och slutade kl 03. Sölve kallade detta för intern representation. Vem är mannen att sammanfatta gårdagens diskussioner efter en sådan sittning?

Självklart smakar gratis groggar bäst. Men baksmällan är lika djävulsk fördenskull. I detta fall dröjde baksmällan fyra år.

Men en fråga inställer sig. Varför flyter denna historia upp till ytan efter fyra år? Den närmast liggande förklaringen är att detta är ett inslag i den eviga kampen mellan Michael Cocozza och Lindvall. Botrygg bjöds inte in till tävlingen och den stridbare byggmästaren glömmer aldrig en oförrätt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.