Fortsätt till huvudinnehåll

(M)aktspel i Kråkvinkel



Paul Lindvall fick stort utrymme på sportsidorna i dagens Corren men jag kan tänka mig att relationerna mellan moderaterna i Linköping och Östgöta Correspondenten är svala numera. Paul Lindvall skickade nog inga julkort till den grävande reportern Carolina Häggkvist eller s-krönikören Torbjörn Gustavsson som delat ut några nålstick om bostadspolitiken och groggbuffén.

Det var annorlunda förr. När Bertil Torekull trädde till som chefredaktör i början av 1980-talet blev han bjuden på överdådig middag hos moderaternas dåvarande ledning, berättade han vid en av de första redaktionskonferenserna. Moderaterna kom med ”tips” om lämpliga ämnen att skriva om och vilka ämnen som skulle undvikas. Moderaterna underskattade Torekulls journalistiska integritet och den före detta förlagsdirektören på Åhlén och Åkerlund svarade att sådana beslut tar vi själva utan inblandning av utomstående. Stämningen vid middagen sjönk betydligt efter detta uttalande. Torekull var liberal och tidningens officiella linje var sedan slutet av 70-talet allmänborgerlig, inte moderat som tidigare.

”Jag fick ett intryck av att moderaterna var vana vid en annan tingens ordning tidigare, ”kommenterade han.

För inte så länge sedan läste jag att Torekull, 82 år gammal, är fjärde namn på miljöpartiets lista vid nästa års EU-val. Fast under åren på Corren minns inte jag att han någon gång nämnde miljöpartiet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.