Fortsätt till huvudinnehåll

Gillar Eva Isaksson-Ribers doften av etanol?

De Nya Moderaterna är verkligen nya. Åtminstone i västra länsdelen. Partiet har ändrat attityd mot idrotten.


Kommunstyrelsens ordförande Eva Isaksson-Ribers (M) förvånar mig när hon i en intervju med Corren säger att ”vi har gott om likvida medel och att det vore förskräckligt om ett elitlag skulle försvinna på grund av en tillfällig likviditetssvacka.” Hon är alltså beredd att dela med sig av kommunens (skattebetalarnas) goda likviditet till en förening i nöd. Jag har bevakat kommunalpolitik i fem östgötakommuner i 30 år och aldrig hört en ledande företrädare för något parti tillstå att ”vi har gott om pengar”.

Är kommunstyrelsens ordförande möjligen inspirerad av Karl Marx: ”Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov”.

Den kommun jag ägnat mig mest åt är Mjölby. Där har Moderaterna knappast visat någon generös attityd mot idrotten. Två stora projekt har delat opinionen i två läger, bygget av ishallen 1986 och bygget av simhallen knappt 20 år senare. I båda fallen gjorde Moderaterna ihärdigt motstånd. Mjölby Hockeys begäran om ombyggda omklädningsrum och Mjölby AI:s om en konstgräsplan har hittills fått kalla handen av alliansen. I samtliga fall har partiet hänvisat till ekonomin.

Vad som är den egentliga orsaken till omvändelsen går bara att spekulera i. Antingen beror det på att valet ligger någon vecka bort eller att Eva Isaksson-Ribers helt enkelt gillar doften av etanol.


Det finns ytterligare en passus i artikeln som är värd att kommentera. Piraterna speedways AB vd Johan Thuresson pressas på om det är för höga förarlöner som är orsaken till de två miljonerna i skulder, men han svarar att det är stora investeringar i banan som orsakat problemen. Den förklaringen misstror jag. Det normala är väl att se till att finansieringen är klar innan investeringar genomförs.

Kommentarer

  1. Monika Gideskog svarar så här:

    "Jag tycker att idrotten ligger bra i framkant i Mjölby. Om man jämför
    har den nämnden fått mycket tilldelning, per person.

    Nu i år , en ny till ridhall. Det finns en ny fin och som du vet rasade
    den gamla. Nu blir det en ny som går att utnyttja ännu mer.

    Konstgräsmatta i Skänninge, MAI nya lokaler, Ishockyn har fått en del
    och nu diskuteras vad vi kan göra för Mjölby Södra.

    Tycker allt att vi försöker att stödja idrotten i Mjölby." // MG

    SvaraRadera
  2. Faktum kvarstår. Moderaterna i Mjölby var envisa motståndare till såväl ishall som simhall. Monika nämner konstgräset i Skänninge men det är knappast moderaternas förtjänst. Den planen har dåvarande Banverket bekostat efter en uppgörelse mellan kommunen och Banverket under förra mandatperioden då socialdemokraterna regerade i kommunen.Fortfarande väntar hockeyn på nya omklädningsrum i ishallen. Men jag ska inte svartmåla. Idrottsrörelsen är goda "påtryckare" och behoven svåra att tillfredsställa i jämförelse med andra minst lika viktiga samhällssektorer.

    Anders Jacobsson

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna