Fortsätt till huvudinnehåll

Generaldirektörens svek

I juni invigdes Skänninge pendeltågsstation fast trafiken startar inte förrän i vår. Inga partiledare var närvarande och medieuppbådet var blygsamt.


Det är dagen efter regeringens beslut om Ostlänken mellan Järna och Linköping och euforin vet inga gränser. Bra så, men måste det ta 16 år att bygga 15 mil järnväg? Östnytt hade igår kväll en utmärkt tillbakablick om alla turer i denna segslitna fråga. Anders Borgs tydliga nej för två år sedan –framgick med önskvärd tydlighet. Robust olönsam igår, extremt lönsam idag. Vad har hänt under vägen? Har lusläst Corren idag men inte hittat någon förklaring till Borgs kovändning.

Minst lika glädjande är att dubbelspåret norrut från Mjölby är invigningsklart våren 2013 och att Skänninge och Motala kan inlemmas i pendeltågstrafiken. Jag tycker det är lika viktigt att vanliga östgötar kan ta sig till och från jobbet säkert och smidigt som att sammanträdesfolket kan åka till Stockholm på en halvtimmes kortare tid.

Ett första steg på vägen var när Mjölby kommun och Banverket byggde Resecentrum för snart tio år sedan. En investering på 80 miljoner, varav Banverket stod för merparten, som Jörgen Oskarsson drev igenom trots motstånd från centerpartiet. Oskarsson insåg framsynt nog att Mjölby kunde bli ett nav för tåg- och busstrafiken i västra länsdelen.

Vad inte många kommer ihåg är att det bara är drygt 20 år sedan SJ hade planer på att lägga ner persontrafiken Mjölby-Hallsberg av ekonomiska skäl.

SJ hade vid den här tidpunkten en generaldirektör vid namn Stig Larsson, en man med öppen attityd till massmedia. När vi på Corren fick tipset om SJ:s planer slumpade det sig så att Stig Larsson befann sig på Mjölby Statt för en konferens med generaldirektörskolleger från övriga nordiska länder. Jag bokade en halvtimme med den högt uppsatte mannen med avsikten att klämma honom på pulsen om nedläggningsplanerna.

Det visade sig snart att han inte hade en aning om planerna – det var väl någon underhuggare som luftat idén – men hr Larsson var mediatränad, anpassade sig smidigt till situationen och slängde ur sig några välsvarvade fraser och hänvisade till den brådskande konferensen med kollegerna.

Jag skulle nog inte kommit ihåg jobbet om det inte var så att Correnfotografen Peter Jigerström ville ha en bild med Larsson stående på rälsen. Generaldirektören vägrade hårdnackat med hänvisning till säkerhetsskäl och vi fick ge oss.

Ett halvår senare fick vi se exakt samma bild i Veckans Affärer eller om det var Dagens Industri. Det var väl mer taktiskt att gå Herrparfymen eller Industrioljan till mötes än en bonntidning på östgötaslätten.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna