Fortsätt till huvudinnehåll

Time is money


Två ämnen har dominerat när golfsporten debatterats de senaste åren. Det långsamma spelet och medlemstappen vilket vållat somliga klubbar ekonomiska problem.

Dan Persson, bloggare på Idrottens Affärer, har tittat närmare på begreppet tid i samband med golfspel och besök på idrottsevenemang. Han gör det med anledning av att klubbchefen på Visby GK i ett pressmeddelande påstår att de sänkt den genomsnittliga rondtiden med en halvtimme (hur man nu mäter sådant?). Men hans tankegångar är intressanta.

Perssons tes är att en välbärgad och bortskämd medelklass värderar tiden högre än pengar. Han myntar begreppen positiv tid och negativ tid. PT står för själva golfrundan eller matchen medan NT står för resan, köande till toaletten eller för att köpa en pausfika. Om NT blir för stor i förhållande till PT avstår man från evenemanget oavsett om underhållningen är god. Och marginalen blir allt snävare. Den arrangör som förmår leverera en positiv kvot blir framtidens vinnare i slaget om publiken. Den som inte förstått detta utan fortsätter i gamla spår kommer att gå kräftgång. Time is money.

Under de flesta golfrundor jag gjort i år på hemmabanan har tiden hamnat på cirka 4,5 timmar eller mer. En alldeles för lång tid. Fram till kioskuppehållet håller vi marginalen på två timmar men under sista nio händer något. Det blir väntan på i stort sett varje tee. Det kan inte bara bero på att hålen blir smalare i skogen. Av erfarenhet vet jag att det är vanligt med femtimmarsronder på tävlingar.

Kom att tänka på detta när jag i måndags förmiddag spelade Tranås. Vi tog oss runt på 3.40 trots att vi letade länge efter en bortslagen boll på sjuan. Hade inte en kvartett äldre herrar släppt om på femman hade vi naturligtvis inte hållit det tempot. Jag är medveten om att jämförelsen kanske inte är helt relevant då jag åker golfbil av medicinska skäl men att klara sig under fyra timmar borde vara möjligt. Allrahelst som 90 procent spelar poängbogey där du har möjlighet att plocka upp bollen när slagen är förbrukade. Tack vare den snabba rundan hann vi äta lunch i lugn och ro och åka hemåt glada och pigga.


 Denne yngling är ett föredöme på banan. Inga onödiga provsvingar. Pang på bollen.


Mycket har sagts om långsamt spel och jag har ingen patentlösning att erbjuda men nog borde en maxgräns på fyra timmar vara rimlig. Annars tror jag att golfen på sikt tappar ännu fler utövare. Jag tror ingen behöver avstå från golfen av ekonomiska skäl men fritiden blir allt dyrbarare och ska också räcka till husvagnen, båten, sommarstugan, altanbygge på dito och renovering av kök.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna