Fortsätt till huvudinnehåll

Som en skånsk hedbana





Med stigande ålder och diverse krämpor har min golf förändrats på senare år. Som tur är finns två fräscha korthålare i alliansklubbarna Tranås och Vreta Kloster som ger mig stort utbyte. Att spela korthålsbanor går väsentligt snabbare än en vanlig 18-hålare. De klubbar som har korthålsbanor måste ha en fördel vid utbildningen av nya spelare.

Vreta har sex hål på mellan 70-120 meter. Greenerna är stora och snabba och lagom kuperade. Banan känns inte riktigt färdig ännu då gräsväxten är gles mellan green och nästa tee, men det är väl något som växer bort med tiden. Vreta har också ett bra övningsområde kring korthålsbanan med en rejält tilltagen chipping-green framför första tee och påminner i sina bästa stunder om en skånsk hedbana.

Vreta hyser optimism och framtidstro. För något år sedan byggdes tre övernattningsstugor och en swingstudio framför drivingrangen.

Tranås korthålare med nio hål mellan 50-130 meter känns mer färdig. Den ligger på mark som tidigare hyste drivingrangen och den gamla banans två första hål. Greenerna är mindre än i Vreta och håller inte riktigt samma kvalitet. Tranåsbanan har en fördel med utsikten över Svartån och Sommen. Så här års är båttrafiken intensiv.

Jag är glad över att båda banorna finns inom ett rimligt avstånd. Keep swinging! Ännu återstår 5-6 veckor av säsongen innan vi kurar ihop oss i soffhörnet med Viasat Golf framför näsan.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom