Fortsätt till huvudinnehåll

Mjölby expanderar i väster



I onsdags tog Mjölby kommunstyrelse beslutet att köpa fastigheten Hulje 8:8 för tio miljoner kr, en rund och fin summa. Säljare är en familj. Marken är strategiskt belägen i stans västra utkant mellan E 4 och blivande riksväg 50. Lämplig för ett framtida industriområde eller logistikcenter säger kommunalrådet Cecilia Vilhelmsson.

Ungefär samma användningsområde som Viringe på andra sidan E 4. Hoppas Cecilia Vilhelmsson slipper kritik från bönder för att kommunen lägger beslag på produktiv åkermark.

Det var det hennes partikollega och företrädare Jörgen Oskarsson fick höra vid flera tillfällen efter att kommunen på 90-talet köpt Viringe. Det hände just ingenting på området sedan McDonalds etablerat sig där. Idag ser det annorlunda ut. Macke Donken har fått sällskap av två hamburgerkollegor, ytterligare en restaurang, en konfektionsaffär, en järnaffär, ett stort åkeri och lite annat smått och gott. Det var som liknelsen med ketchupflaskan; först kom ingenting, sedan kom ingenting och sedan allt på en gång.

En politiker med visioner får räkna med osaklig kritik. Oskarsson fick också kritik för Resecentrum och framförallt dess tunnel. Centerpartiet sa att tunneln skulle bli centrum för rånare, våldtäktsmän och andra våldsverkare. Alla dessa farhågor kom på skam. Resecentrum är inte stökigare än någon annan central plats i Mjölby under fredags- och lördagsnätter och är den bästa framtidsinvestering som Mjölby gjort. Det bästa av allt var att dåvarande Banverket betalade det mesta av de 80 miljoner ombyggnaden kostade.

Mjölby har i ärlighetens namn inte så mycket att skryta med. Ingen domkyrka, ingen kanal, inga medeltida byggnader, ingen vacker sjö som grannkommunerna har, men har till fullo förstått att utnyttja fördelen med att ligga vid pulsådrorna E 4 och södra stambanan. Jag tror att det är i det ljuset som köpet av Hulje 8:8 ska ses.

Markköpet ska upp i kommunfullmäktige också men det ska nog bara ses som en formalitet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom