Fortsätt till huvudinnehåll

En hamn i ständig utveckling





När jag växte upp i Motala på 60-talet var hamnen ett ogästvänligt ställe endast befolkat av öldoftande snusgubbar och någon kanalskeppare. Inte ens kanalbåtarna stannade till utan stävade vidare mot det timslånga stoppet i Vadstena. Varamon var 60-talets obestridliga nöjescentrum i Motala.

Idag är det annorlunda. Hamnen har tre restauranger, ett motormuseum, hotell, glasskiosker och souveniraffärer. Gästhamnen har åtskilligt fler båtplatser att erbjuda.

Men vid vårt besök i söndags var det andra fordon som dominerade. Motorcykel efter motorcykel mullrade in på kajen. Motala har blivit ett vanligt utflyktsmål för motorcyklister från olika delar av landet. Påfallande många grå skägg bakom visiren. Hur står deras gamla ryggar ut?

Hamnens omvandling startade för knappt tjugo år sedan när affärsmannen och entreprenören Jan-Ove Boll fick kommunens tillstånd att hyra två gamla magasin för att inhysa ett motormuseum och sedan dess har muséet varit primus motor i utvecklingen. Jan-Ove är en skicklig marknadsförare och hans inköp av Kar de Mummas gamla Rolls Royce på auktion i Stockholm gav publicitet i flera tidningar förutom de lokala och regionala. Jag var själv inblandad i den första artikeln och spänningen var stor på eftermiddagen när han ringde från Ostermans marmorhallar och berättade att den gamla klenoden var hans efter en intensiv budgivning.


Sedan har det rullat på med flera spektakulära inköp av olika slags fyrhjulingar. Ett kungabesök 2001 bättrade på publiciteten ännu mer. Kungens gamla Puch förvaras nämligen på muséet. Steve med Lloyden har funnits med alla år.

För några år sedan fick muséet större ytor och hotell Nostalgi byggdes, köket byggdes om och matsalen fick större utrymmen. Hamnen och publiktillströmningen gynnas också av en väl tilltagen parkeringsplats.

Nu har Jan-Ove ansökt om tillbyggnad av en andra och tredje våning. Som den erfarna affärsman han är inser han att stagnation är lika med tillbakagång och att publiken måste bjudas på något nytt varje säsong. 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom