Fortsätt till huvudinnehåll

En gång Vadstenabo, alltid Vadstenabo



I Vadstena pågår en intensiv debatt kring fastighetsbolagets planer på att bygga punkthus i den del av Asylenparken (tennisbanan) som vetter mot genomfarten. Över 600 personer har skrivit på protestlistor som varit utlagda i affärerna. Somliga människor tycks ha en ryggmärgsreflex som slår till när ordet byggplaner nämns.

Fenomenet kallas NOT IN MY BACKYARD och är välkänt för alla politiker och tjänstemän som sysslar med stadsplanering. Det betyder på svenska att ”se gärna till att orten växer men bygg inte så att jag får nya grannar”.  Jag har följt liknande tvister i Mjölby och Mantorp med många och segslitna domstolsförhandlingar som följd.

Men nu verkar andra åsikter ha vuxit fram. Dan Pettersson har skrivit ett klokt, resonabelt och insiktsfullt inlägg på Facebook. Han konstaterar att Vadstena behöver fler invånare inte minst för den kommersiella servicens skull, att just denna del av parken inte är den mest besökta och att alla Vadstenabor inte kan bo vid den eftertraktade sjöstranden.

Dans inlägg har kommenterats av ett 20-tal personer och han har på alla väsentliga punkter fått medhåll. Vadstena klarar ett antal nya lägenheter på denna plats och att det finns tillräckligt med parker och grönområden på nära håll. Någon berättar att vissa affärsmän tagit bort protestlistorna då det fått klart för sig att det råder delade meningar om Asylenparken.

Varför ska en Mjölbybo som jag lägga mig i detta? Ska försöka svara. Åren 1970-1980 var jag Vadstenabo med boende på i tur och ordning Backegatan, Borgmästaregatan och Svelviksvägen. På den senare adressen hade jag bott kvar än i dag om inte ett arbetsbyte tvingat mig till ett adressbyte. En gång Vadstenabo, allltid Vadstenabo.

En annan aspekt på denna historia är att debatten förs på Facebook och inte i MVT eller Corren. Det gör ont för en gammal tidningsreporter att sociala medier övertar lokaltidningarnas roll som debattforum. Det är förstås ganska enkelt att skriva några rader på datorn istället för att skicka en insändare till tidningen. Lite märkligt att inga politiker deltar men eftersom samtliga fullmäktigepartier är representerade i fastighetsbolagets styrelse antar jag att de också stöder byggplanerna.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna