Fortsätt till huvudinnehåll

Från Watkins Glen till Omberg



Reine.


Facebook är en förnämlig institution. Häromdagen hade jag en kort
konversation med Motalas största racingstjärna genom tiderna, Reine Wisell (f-41). Hög tid att rekapitulera hans karriär när han passerat de 70. Vassare racingförare än Reine har inte funnits i Östergötland.

Han hade en lång och framgångsrik karriär i såväl Formel 3 och Formel 2 innan han fick möjlighet att köra tungviktsklassen, Formel 1 på 70-talet. Hans många dueller med Ronnie Peterson, oftast med den senare som vinnare, var löpsedelsstoff i kvällstidningarna. De var arga konkurrenter på banan men goda vänner vid sidan av. Reine fanns vid Ronnies sida den sorgliga söndag i september 1978 när Ronnie omkom på Monza.

Reine fick chansen i Formel 1 som ersättare för Lotusföraren Jochen Rindt som förolyckades i Italien 1970. Han debuterade på Watkins Glen i USA som andreförare bakom Emerson Fittipaldi. Wisell kom trea vilket var hans bästa enskilda resultat under tiden i F 1. Säsongen 1971 fortsatte han i Lotus tillsammans med Fittipaldi och han slutade tolva i förarmästerskapet. Sitt sista
F 1-lopp körde han på Anderstorp 1974.

Hur stor var skillnaden mellan Reine och Ronnie? Frågan ställdes till Reine i en dokumentärfilm jag såg på TV. ”Ronnie bromsade någon tiondels sekund senare vid ingången till kurvorna”, blev svaret. Han kunde lika gärna sagt att Ronnie var beredd att ta större risker.

Kännare av branschen säger att Wisell hade otur som hamnade i samma stall som Emerson Fittipaldi. Reines tredjeplats i debuten på Watskins Glen överskuggades av Emersons Fittipaldis debutseger för Lotus på samma bana. Men karriären tog inte slut i och med loppet på Anderstorp. Reine skrev på för Porsche i den europeiska sportvagnsserien vilken han vann 1975. Han körde också Chevrolet Camaro i touringklassen med goda resultat.

Senare övergick han till att lära ut avancerad bilkörning till svenska bilister. Ungefär samma syssla som Björn Nalle Johansson har på Mantorp Park.

Jag träffade Reine två gånger på Mantorp Park i början av 70-talet i samband med F 2-tävlingar. Alltid lika lugn och vänlig. Han tog sig tid också med en ung sportjournalist från Östgöta-Bladet. Han berättade att förutsättningarna inom bilsporten varierade. Niki Laudas pappa var direktör och Niki blev uppbackad av Österrikes största sparbank. Reine berättade detta utan bitterhet.

Hans bakgrund var annorlunda. Fadern var servicetekniker på Luxor och familjen bodde i en bostadsrätt på Norrängsgatan. Vid ett annat tillfälle på Mantorp fick han inte köra ett F 2-lopp trots att han var på plats. Om jag minns rätt hade arrangörerna missat någon byråkratisk detalj och loppet avgjordes utan hemmasonen till publikens och journalisternas stora besvikelse.

Han dök också upp som åskådare vid en backtävling på Omberg en junilördag något år senare. I sällskap hade han en långbent, mörkhyad skönhet som påminde om discodrottningen Grace Jones. Det stiliga paret poserade framför fotograferna några minuter innan de följde tävlingen från en husvagn. Det var som en fläkt av Hollywood och stora världen där vid foten av Omberg.

Men i backen dominerade en gammal farbror vid namn Bosse Ljungfeldt (Kungens kurir) i en Chevrolet Camaro.

Foto: JARL ASKLUND


En asfalterad tävlingsbacke i naturreservatet på Omberg låter som en skröna men är faktiskt sann. SMK Vadstena hade dispens av länsstyrelsen berättade Key Thun några år senare. Tack till fotografen Jalle Asklund för bilder och research.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom