När delar av det här komplexet rivs måste det finnas ytor för en tågverkstad.
Per-Arne Larssons idé om en tågverkstad i Boxholms utkant är alldeles lysande om det inte vore för den förgiftade marken. Om projektet skulle spricka finns alternativ 15 kilometer norrut.
I Mjölby står den nya ägaren till kvarnen i begrepp att riva stora delar av komplexet. Då frigörs stora ytor med bangården som närmaste granne. Stickspår finns redan. En anläggning som malt mjöl sedan 1930-talet kan knappast innehålla någon förgiftad mark. Dessutom står det alltid pendeltåg över natt vid Resecentrum
Ett annat alternativ är att ta Hästholmsbanans spår ett par kilometer söderut till Lundby industriområde.
Jag missunnar inte Boxholm ett antal välbehövliga arbetstillfällen men det primära måste väl vara att slippa köra pendeltågen ända till Helsingborg för avisning som fallet var förra vintern.
Östgötatrafiken och Mjölby kommun får detta tips gratis. Kvarnägaren likaså.
Min Facebook-vän Bengt Andersson i Spångsholm har kommit med idén. Bengt är till vardags involverad i länets dagliga kollektivtrafik.
Per-Arne Larssons idé om en tågverkstad i Boxholms utkant är alldeles lysande om det inte vore för den förgiftade marken. Om projektet skulle spricka finns alternativ 15 kilometer norrut.
I Mjölby står den nya ägaren till kvarnen i begrepp att riva stora delar av komplexet. Då frigörs stora ytor med bangården som närmaste granne. Stickspår finns redan. En anläggning som malt mjöl sedan 1930-talet kan knappast innehålla någon förgiftad mark. Dessutom står det alltid pendeltåg över natt vid Resecentrum
Ett annat alternativ är att ta Hästholmsbanans spår ett par kilometer söderut till Lundby industriområde.
Jag missunnar inte Boxholm ett antal välbehövliga arbetstillfällen men det primära måste väl vara att slippa köra pendeltågen ända till Helsingborg för avisning som fallet var förra vintern.
Östgötatrafiken och Mjölby kommun får detta tips gratis. Kvarnägaren likaså.
Min Facebook-vän Bengt Andersson i Spångsholm har kommit med idén. Bengt är till vardags involverad i länets dagliga kollektivtrafik.
Kommentarer
Skicka en kommentar