Corren sätter idag sökarljuset på sportbranschen. Norska XXL Sport och Vildmark ska etablera sig på ett 4 000 kvadratmeters nybygge på Tornby. Tidningen gör en relevant jämförelse med hemelektronik där utlandsägda kedjor som Elgiganten och Media-Markt satt branschen i gungning, vilket resulterat i en konkurs för Onoff och två nedlagda Expertbutiker i Norrköping. Uppstickarna på respektive marknader har det gemensamt att de har tillräckliga muskler för att klara några år med röda siffror på bokslutets sista rad för att kapa åt sig marknadsandelar.
Tidningen har frågat övriga sporthandlare om den nya konkurrensen och de säger att de välkomnar den. Och vad skulle de annars svara? Den vd som offentligt medger att han är bekymrad över ökad konkurrens har halva foten inne hos konkursdomaren.
Men just norrmännens inriktning på vildmark förbryllar mig en aning. Är det verkligen så många svenskar som knallar omkring i fjällen vinter som sommar? Men det är klart att en Canada Goose- eller Fjällrävenjacka för några tusen funkar även vid en stilla promenad runt Skogssjön.
Den lokala Intersporthandlaren i vår lilla stad behöver nog inte bekymra sig för att XXL flyttar in i Galleria Kvarnen.
Den marknad som intresserar mig mest är givetvis golfen. Där har de lokala shoparna på klubbarna i många år endast haft marginell konkurrens av Intersport och Stadium. Men på senare år har Dormy ryckt fram med stora butiker i Örebro, Norrköping, Stockholm, Malmö, Göteborg och Ängelholm. Jag har inget emot mina kompisar i den lokala golfshopen, tvärtom, men erkänner att jag dreglar av förväntan när jag går in i en Dormybutik. Snyggt och överskådligt exponerat, klubbor till vänster och kläder till höger och rakt fram finns bollar, handskar och övriga tillbehör samt en stor puttinggreen. Och alltid något prisvärt erbjudande året runt.
Företagets katalog som distribueras till alla medlemmar i förbundet är rena golfpornografin och ger upphov till drömmar om 250-metersdrivar och ett knippe birdies per rond. Klart en att sådan massiv marknadsföring ger klirr i kassan.
Eller är det så självklart? Jag går in på 121.nu och läser 2010 års bokslut för Dormy Golf an Fashion AB:
213 miljoner i omsättning, vinst efter finansnetto på 13 miljoner, en likviditet på 88,8 procent och en soliditet på 72,5 procent. Döm själv.
Kommer den svenska golfmarknaden att utsättas för en liknande attack från utländska intressenter? Knappast troligt. Marknaden är för liten helt enkelt. Det räcker inte med en halv miljon golfspelare för att några riskkapitalister ska dansa in på arenan.
FOTNOT: LHC har problem i dag och ganska många östgötar är skadeglada.. Jag hör inte till dem. Östergötland behöver sina elitlag. LHC ska vara kvar i elitserien, ÅFF och Norrköping hör hemma i allsvenskan och så säger jag välkommen tillbaka till IFK Motala i elitserien.
Tidningen har frågat övriga sporthandlare om den nya konkurrensen och de säger att de välkomnar den. Och vad skulle de annars svara? Den vd som offentligt medger att han är bekymrad över ökad konkurrens har halva foten inne hos konkursdomaren.
Men just norrmännens inriktning på vildmark förbryllar mig en aning. Är det verkligen så många svenskar som knallar omkring i fjällen vinter som sommar? Men det är klart att en Canada Goose- eller Fjällrävenjacka för några tusen funkar även vid en stilla promenad runt Skogssjön.
Den lokala Intersporthandlaren i vår lilla stad behöver nog inte bekymra sig för att XXL flyttar in i Galleria Kvarnen.
Den marknad som intresserar mig mest är givetvis golfen. Där har de lokala shoparna på klubbarna i många år endast haft marginell konkurrens av Intersport och Stadium. Men på senare år har Dormy ryckt fram med stora butiker i Örebro, Norrköping, Stockholm, Malmö, Göteborg och Ängelholm. Jag har inget emot mina kompisar i den lokala golfshopen, tvärtom, men erkänner att jag dreglar av förväntan när jag går in i en Dormybutik. Snyggt och överskådligt exponerat, klubbor till vänster och kläder till höger och rakt fram finns bollar, handskar och övriga tillbehör samt en stor puttinggreen. Och alltid något prisvärt erbjudande året runt.
Företagets katalog som distribueras till alla medlemmar i förbundet är rena golfpornografin och ger upphov till drömmar om 250-metersdrivar och ett knippe birdies per rond. Klart en att sådan massiv marknadsföring ger klirr i kassan.
Eller är det så självklart? Jag går in på 121.nu och läser 2010 års bokslut för Dormy Golf an Fashion AB:
213 miljoner i omsättning, vinst efter finansnetto på 13 miljoner, en likviditet på 88,8 procent och en soliditet på 72,5 procent. Döm själv.
Kommer den svenska golfmarknaden att utsättas för en liknande attack från utländska intressenter? Knappast troligt. Marknaden är för liten helt enkelt. Det räcker inte med en halv miljon golfspelare för att några riskkapitalister ska dansa in på arenan.
FOTNOT: LHC har problem i dag och ganska många östgötar är skadeglada.. Jag hör inte till dem. Östergötland behöver sina elitlag. LHC ska vara kvar i elitserien, ÅFF och Norrköping hör hemma i allsvenskan och så säger jag välkommen tillbaka till IFK Motala i elitserien.
Kommentarer
Skicka en kommentar