Ett drömpalats, 40 år gammalt.
1972 hamnade jag och hustrun i en jättelång bilkö på E 4. Vi var på väg från Linköping till Vadstena och skulle svänga in på väg 206 vid Mantorp. Ett par hundra meter från avfarten tog det tvärstopp och vi blev sittande i 45 minuter. Vi var övertygade om att en allvarlig trafikolycka inträffat men så var inte fallet. Det var Mobilias invigning som lockade man ur huse en gråkall söndagseftermiddag och proppade igen parkeringsplats och tillfartsvägar.
Kom att tänka på den episoden när jag läste om Mobilias tänkta utbyggnad. 20 000 kvm ska bli 60 000. Sedan början av 70-talet har varuhuset haft både med- och motgångar. De första 10-15 åren var goda men sedan började nerförsbacken. Antalet konkurser var nästan lika många som antalet besökare i specialbutikerna. Butiker försvann, andra tillkom och antalet ombyggnader var många. Det är i regel gott om plats på den jättelika parkeringsplatsen.
En förbättring skedde när City Gross öppnade för tiotalet år sedan men det är fortfarande ödsligt i våningen under livsmedelsjätten. City Gross har lovat vara kvar till 2025 och det är huvudskälet till att den norska fastighetsägaren vågar satsa på nytt.
Men jag tror att 60 000 kvm varuhus är en utopi. Jag vet inte hur många misslyckade satsningar jag skrivit om i Corren under årens lopp. Vid ett tillfälle handlade det om ett motellbygge, vid ett annat tillfälle om ett jättelikt hämtlager för elektronikvaror likt det som Net-On-Net driver på Torvinge. På andra sidan Västerlösavägen finns ett område där Skanska ville bygga affärshus för några år sedan men ingenting har hänt där heller.
Jag tror att konkurrensen från Tornby är övermäktig och att de norska ägarna har missbedömt svenskarnas konsumtionsbegär. Vi har inga oljefonder att ösa ur. Om utbyggnaden med 40 000 kvm mot alla odds blir av innebär det dödsstöten för den redan sargade centrumhandeln i Mjölby. Undrar just om kommunledningen har någon strategi för detta?
1972 hamnade jag och hustrun i en jättelång bilkö på E 4. Vi var på väg från Linköping till Vadstena och skulle svänga in på väg 206 vid Mantorp. Ett par hundra meter från avfarten tog det tvärstopp och vi blev sittande i 45 minuter. Vi var övertygade om att en allvarlig trafikolycka inträffat men så var inte fallet. Det var Mobilias invigning som lockade man ur huse en gråkall söndagseftermiddag och proppade igen parkeringsplats och tillfartsvägar.
Kom att tänka på den episoden när jag läste om Mobilias tänkta utbyggnad. 20 000 kvm ska bli 60 000. Sedan början av 70-talet har varuhuset haft både med- och motgångar. De första 10-15 åren var goda men sedan började nerförsbacken. Antalet konkurser var nästan lika många som antalet besökare i specialbutikerna. Butiker försvann, andra tillkom och antalet ombyggnader var många. Det är i regel gott om plats på den jättelika parkeringsplatsen.
En förbättring skedde när City Gross öppnade för tiotalet år sedan men det är fortfarande ödsligt i våningen under livsmedelsjätten. City Gross har lovat vara kvar till 2025 och det är huvudskälet till att den norska fastighetsägaren vågar satsa på nytt.
Men jag tror att 60 000 kvm varuhus är en utopi. Jag vet inte hur många misslyckade satsningar jag skrivit om i Corren under årens lopp. Vid ett tillfälle handlade det om ett motellbygge, vid ett annat tillfälle om ett jättelikt hämtlager för elektronikvaror likt det som Net-On-Net driver på Torvinge. På andra sidan Västerlösavägen finns ett område där Skanska ville bygga affärshus för några år sedan men ingenting har hänt där heller.
Jag tror att konkurrensen från Tornby är övermäktig och att de norska ägarna har missbedömt svenskarnas konsumtionsbegär. Vi har inga oljefonder att ösa ur. Om utbyggnaden med 40 000 kvm mot alla odds blir av innebär det dödsstöten för den redan sargade centrumhandeln i Mjölby. Undrar just om kommunledningen har någon strategi för detta?
Kommentarer
Skicka en kommentar