Det är inte ofta två dagstidningar är osams offentligt. Men Tranås-Posten och Tranås Tidning går en match hos Reklamombudsmannen (RO). Hittills leder TP på poäng eller har t o m vunnit matchen.
Saken är den att Tranås Tidning har en sargreklam i Bredstorpshallen med texten ”3 av 4 läser Tranås Tidning”. TP anser att den är vilseledande och vänt sig till RO (många förkortningar här).
RO finner att påståendet är generellt och har en oklar innebörd som kan uppfattas på olika sätt såsom tre av fyra i länet eller tre av fyra i kommunen eller i det område som tidningen bevakar lokalt. TT måste kunna styrka sitt påstående, skriver RO i sitt utlåtande.
Det är i TP jag läst om denna publicistiska konflikt. TP har sökt TT:s vd Biljana Savic för en kommentar men utan att lyckas. Det är så det brukar vara när man söker direktörer, oavsett om de arbetar i det fria ordets tjänst eller inte.
RO har inget att säga om reklamens placering men jag utgår ifrån att den ligger på offsidegränsen. Vad JK, JO, KO och DO har att säga i frågan framgår inte.
TT är annars en favorit i norra Småland. Inte minst för dess fantasifulla rapporteringar om en snabb cyklist i somras. Han var så snabb på pedalerna att han blev bötfälld. Fast Tranåspolisen (höll på att skriva TP av bara farten) hade ingen aning om detta.
Bara för att få tillfälle att excellera i förkortningar lägger jag till att nyheten om den snabbe cyklisten fick riksspridning tack vare ett telegram i TT (Tidningarnas Telegrambyrå).
Nu lägger jag mig på sofflocket och läser resten av TP. Sen väntar AB som är en annan typ av tidning. I morse läste jag ÖC.
Kommentarer
Skicka en kommentar