Fortsätt till huvudinnehåll

Inga tistlar växer genom asfalten

Mantorp Park Events AB har försatts i konkurs vid tingsrätten på begäran av fastighetsägaren Mantorp Park Motorbana AB. Men allt är inte nattsvart för den drygt 40-åriga motorbanan. Mycket talar för att inga tistlar växer igenom asfalten i år. Det lär köras snabba bilar på Mantorp Park även säsongen 2012.

Enligt tidningsuppgifter planerar eventbolaget att överklaga konkursbeslutet. Det tror jag är meningslöst. Varför skulle hovrätten fatta ett annat beslut än tingsrätten?

Vad grundar sig denna optimism på? Jo, Mantorp Park Motorbana AB ägs i sin tur av FaBas-gruppen AB i Karlskrona. Bakom detta anonyma namn döljer sig bland annat Förlags AB Albinsson & Sjöberg som ger ut majoriteten av de många färgglada motortidningar (Bilsport, Trailer, Allt om MC etc) du kan hitta i tidningsstället på Pressbyrån.

Koncernen har 130 anställda och omsätter 230 miljoner kr. Koncernen innehåller 16 dotterbolag varav fyra i Norge, Polen, England och Tyskland. En stabil ägare som enligt min sagesman investerat flera miljoner på Mantorp de senaste åren.

Tanken med att en tidningsutgivare äger en motorbana är lite kittlande. Om man hårddrar resonemanget kan man säga att förlaget äger den för att ha något att skriva om. Som om Corren skulle vara delägare i LHC och NT i IFK Norrköping.

Den enda säkra vinnaren i detta spel är konkursförvaltaren som har många debiteringsbara timmar att hämta innan konkursen är utredd och förvaltarberättelsen skriven.
Men det finns positiva inslag också. Se bara vad som står att läsa på STCC:s hemsida idag (12-01-11)

”För STCC, som har två tävlingar inplanerade på banan under 2012, innebär det inga förändringar, enligt STCC AB:s vd Bob Huzell.

– Vår kalender ligger fast, säger Huzell. Vi kommer att genomföra våra tävlingar som planerat och vi har en god dialog med banägaren, Mantorp Park Motorbana, i frågan.

Fredrik Sjöqvist, vd för fastighetsägaren Mantorp Park Motorbana AB.

– Oavsett utgång av konkursansökan kommer säsongen att genomföras på liknande sätt som tidigare år. Om det sedan blir med ett annat driftsbolag, det får framtiden utvisa. Som banägare ser vi inga problem med att de tävlingar som är planerade ska kunna genomföras nästa år.
STCC:s två tävlingar på Mantorp Park kommer att köras den 4-5 maj och 6-7 juli.”

Mitt tips: när konkursförvaltaren gjort sitt och krutröken skingrats tar ett nytt driftbolag vid som kontrolleras och ägs av FaBas-gruppen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna