Fortsätt till huvudinnehåll

Förnöjsamhet var ordet

En inflationsdrabbad hundralapp. Sätt tryckpressarna i rullning. Vad väntar vi på?

Alla vill ha
mer pengar. Försvaret vill ha fem miljarder kronor för att modernisera JAS Gripen. Varför just Gripen ska ha mer pengar då resten av försvaret är nedmonterat övergår mitt förstånd. Är det för att flygplanet tillverkas i Linköping?

IFK Motala vill ha 45 miljoner för att bygga en bandyhall och Mjölby Hockey vill ha pengar för att bygga ytterligare en hall på Vifolkavallen. Väderstad-Verken vill ha pengar för att kunna expandera i Sydafrika. Trafikverket vill ha mer pengar för att bygga vägtunnlar i Skänninge och landstinget vill alltid ha mer pengar för att kunna skriva guldkantade löneavtal med jourläkare. LHC behöver pengar för att kunna köpa några spelare under 35.

Gemensamt för dessa är att någon annan förväntas betala. Nej, nu var jag orättvis. Väderstad-Verkens vd Cristina Stark har den sympatiska och gammalmodiga inställningen att först tjänar man pengar och sedan sätter man sprätt på dem.

Tändstickskungen Ivar Kreuger ville ha pengar för att kunna tjäna ännu mer pengar i jakten på monopol. Därför var han mycket kreativ i jakten på lånade pengar men det slutade med ett pistolskott i ett hotellrum i Paris 1932, som ni vet.

Själv vill jag ha pengar till ett nytt elektriskt tåg. Nej, förresten. Självaste Reinfeldt har sagt att vi går mot sämre tider så jag nöjer mig med en påse chips. Förnöjsamhet var ordet sa Bill och Bull.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna