Fortsätt till huvudinnehåll

Det blåser snålt på toppen

BT i Mjölby (Toyota Material Handling) hade för några år sedan en utomordentlig informationschef vid namn Göran Skoglund. Något av hans kompetens hade behövts när man ser hur företagets kommunikationsavdelning skött koncernchefen Håkan Dahllöfs avgång.

Först ska varken Dahllöf eller styrelseordföranden Christer Högberg säga någonting, sedan ringer båda upp Correns redaktion och ger halvkvädna kommentarer som inte rätar ut några frågetecken utan bara ger upphov till fler spekulationer. Det är nog många anställda som kliar sig i huvudet idag.

Efter att ha läst tidningstexten ett par gånger och försökt läsa mellan raderna är slutsatsen att Dahllöf gått in i väggen. Det håller inte att jobba 80 timmar i veckan i flera år. Den andra funderingen är att kulturkrocken Japan-Sverige blivit för stor men det som talar emot den teorin är att Dahllöf funnits länge i företaget och att det är tio år sedan Toyota köpte det. Eventuella kulturkrockar borde ha visat sig tidigare.

Håkan Dahllöf är säkert en kompetent industriman som hittar sysselsättning på annat håll. Inom några månader är han värvad till ett annat mindre företag.

Avgången sker i varje fall under ordnade former. Dahllöf lämnar företaget om tre veckor. När Alf Björklund fick sparken på Luxor 1980 fick han en eftermiddag på sig att rensa skrivbordet.

På 1980-talet var BT:s information ännu sämre. Ett besked om ett par hundra permitterade anställda hanterades på följande sätt. Vd:s uniformerade chaufför placerade vid 16-tiden ett kuvert innehållande ett magert pressmeddelande på Correns annonsavdelnings desk utan ett ord. Efter någon timme upptäckte en kontorist kuvertet och såg att redaktionen var adressaten. Helgreportern sattes i arbete och första åtgärden var att ringa vd Karl-Erik Andersson och fackföreningsföreträdarna. Men det var förgäves. Så dags på fredagseftermiddagen var ingen kvar.

När jag vid ett besök på BT senare frågade varför de gjorde på detta viset blev svaret en axelryckning och kommentaren: ”Karl-Erik ville ha det så”.



http://www.affarsliv.com/?articleid=5917402&date=&menuids=

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom