Fortsätt till huvudinnehåll

När Tumba vurpade i skithögen

Sjöbod nr 5, även kallad Nubbebo av mina vanvördiga svågrar.
Gjorde en nostalgisk utflykt 35 kilometer norrut häromdagen – till Motala och Mörtviken. Här på Motala Södra Båtklubbs ägor byggde min far av en de första sjöbodarna 1954 –sjöbod nr 5 – och den står kvar än idag 54 år senare. Ett gediget hantverk av ”Bror Snickarn” vågar jag påstå trots att jag är part i målet.
I Mörtis tillbringade jag flera somrar med bad och roddturer i viken och ibland seglade jag den modellbåt som min äldre bror byggt i slöjden i Skolgårda. Det hände att min mor och jag sov över i den trånga stugan medan farsan kvartade i båten. Glass och andra mindre viktiga matvaror inhandlades i en affär i Ängdalen.
Området såg något annorlunda ut på den tiden. Betongkajen byggdes på senare år. Vi delade en brygga tillsammans med grannen i nummer 6, Pelle Pettersson även kallad ”Artic-Pelle”.
Förhörde mig lite om sakernas nuvarande tillstånd med en av stugägarna som pysslade på sin tomt. Han berättade att numera hyr båtklubben av Motala kommun, förr var kanalbolaget markägare. Han kunde också berätta att sjöbodarna med strandtomt var eftertraktade och hade kostat 70 000 och 90 000 kronor. Och det är ju långt ifrån den summa farsan fick när han sålde 1985.
Ska avsluta med en anekdot från 1960-talet. Då var Karshults reningsverk ännu inte byggt så stans skit gick orenat ut i Motalaviken. Avloppsledningarna slutade vid ungefär samma plats, kanske 50 meter utanför hamnens fyr. På den tiden hade Sven Tumba ännu inte upptäckt golfen utan for land och rike runt för att uppträda på vattenskidor. En vacker försommarkväll var turen kommen till Motala. Men ingen hade upplyst nationalhjälten om vilket stort skitberg som slickade vattenytan. Ni kan tänka er resultatet. Tumba for med full fart in i den vidriga sörjan av mänskliga exkrementer och begagnade kondomer och vurpade inför en stor publik.
Han lär ha tillbringat flera timmar under hotellduschen och svor på att aldrig återvända till staden med ”de höga popplarna och den låga moralen”. Men det löftet höll han inte. Tumba kom på bättre tankar och uppvisningsspelade på golfbanan på 70- och 80-talet.

Kommentarer

  1. Kalasbra artikel - tidstypisk. Den bör bli ett underlag för Motala Musei- och Hembygdsförening.

    SvaraRadera
  2. Tack Stefan. Vilken whisky är det du föredrar?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna