Fortsätt till huvudinnehåll

En subjektiv betraktelse





Tidningen Fokus har levererat den årliga rankingen över Sveriges 290 kommuner. Solna ligger i topp och Grums ligger i botten. Här följer östgötakommunernas placeringar.
Linköping                   55
Söderköping               56
Ydre                            60
Ödeshög                     82
Kinda                         83
Boxholm                     108
Vadstena                    122
------------------------------------------
Mjölby                         156
Norrköping                 162
Åtvidaberg                  163
Valdemarsvik             198
Motala                        204
Finspång                    246

Nu följer min högst ovetenskapliga, subjektiva ranking. Fyra av dessa kommuner har jag bott i och två känner jag till ganska bra ändå. Kommunerna i östra delen lämnar jag därhän för där jag varken bott eller verkat.

Badstränder, båtliv, intagande stadsmiljöer och stora publikdragande evenemang gör inget intryck på Fokus statistiknissar. Annars skulle väl Vadstena hamnat högre liksom Motala.

Ydres tredjeplats är en gåta för den har jag redan utnämnt till länets Twin Peaks. Du är uttittad tio sekunder efter att parkerat bilen i Österbymo. Någonstans har jag läst att Ydre har flest miljonärer per capita i landet och det är mörkgrön färg på bankkontona. Skogsbönder alltså.

Ödeshög hamnar relativt högt. I grenen att ha familj hamnar Ödeshög på 29:e plats vilket är svårbegripligt. Om man har familj ingår väl att erbjuda barn och ungdomar en bra fritidsmiljö och Ödeshög saknar både simhall och ishall. Frånvaron av järnvägskommunikationer är en annan nackdel och det problemet delar man med Vadstena. Möjligen kan Ödeshögs låga huspriser vara en orsak till placeringen.

Boxholm har en topplacering i grenen att bli äldre. Boxholms ledning anser själva att starten av pendeltåget för tiotalet år sedan gav kommunen ett lyft.

Anledningen till Linköpings goda placering ligger mer än 40 år bakåt i tiden. Universitets etablering är orsaken till att Linköping numera är en kommun med växtvärk. Självmedvetna Linköpingsbor tycker att de bor i en storstad men det är väl ändå att ta i.

Slutligen några ord om min hemort sedan 30 år, Mjölby som ligger stadigt förankrad på undre halvan. Lite oförtjänt tycker jag för Mjölby är en i grunden välskött kommun mögelskandalen till trots. Utvecklingen har varit bra de senaste 10-15 åren och fritidsutbudet är varierat. Simhall, ishall, två ridhus, motorbana och travbana i Mantorp och tre konstgräsplaner för fotboll. Men Mjölby saknar egen karaktär trots jättepotatisen i Viringerondellen. Om antalet golfhål ingick i undersökningen skulle säkert Mjölby hamna högre, 36 hål finns här. Så fick jag det sagt också.

Undersökningen är grundlig och utförarna grottar ner sig i många skilda variabler: huspriset, kommunal skatt, medianinkomst, ohälsotal, antalet skilsmässor, självmord, alkoholrelaterade dödsfall mm. Den säger mer än den gnälliga enkät som Svenskt Näringsliv publicerar och som av någon outgrundlig anledning får mer uppmärksamhet i lokala och regionala tidningar.

De politiker som företräder de kommuner vilka ligger långt ner på listan har säkert synpunkter på urvalet av variabler. Det brukar förhålla sig så.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Mordet på Lagmansgatan

Det var i fönstret närmast dörren knivmannen tog sig in. S omliga händelser i vardagslunken för en tidningsreporter etsar sig fast i minnet. Som det mord som inträffade på Lagmansgatan i Mjölby för drygt 30 år sedan. Mordet ägde rum en ljummen torsdagskväll i september 1983 i ett hus granne med Vasaskolan. En medelålders kvinna och hennes manliga sällskap tittade på Sportnytt och fyllde i veckans V 65-kupong. Vardagsfriden bröts när en man klättrade in genom det halvöppna, lågt belägna fönstret beväpnad med en brödkniv. Kvinnan och mannen flydde ut på gården där kvinnan blev upphunnen och nerstucken med flera knivhugg. Hennes sällskap flydde åt ett annat håll och larmade polisen. Kvinnan förblödde av sina skador. Knivmannen och kvinnan hade tidigare haft en relation men kvinnan hade avbrutit förhållandet, okänt av vilket skäl. Det blev inget spaningsmord utan polisen grep mannen vid Svartån i centrala Mjölby ett par timmar senare. Han hade på sig något som verkade

Vifolkavallen förblir Vifolkavallen?

För två år sedan gjorde Mjölby AI en förfrågan hos Kultur- och fritidsnämnden om möjligheten satt sälja arenanamnet till en kommersiell sponsor. Nämnden var positiv till detta men ställde upp en rad villkor, bland annat att Vifolkavallsområdet inte fick försvinna som begrepp i stadsbilden. Enligt förvaltningschefen Ulf Johansson har inte MAI hört av sig sedan dess och han förmodar att ärendet runnit ut i sanden. Så är det inte riktigt om man ska tro MAI:s ordförande Sven Montelius. Han svarar så här på ett mejl: ”Vi är väldigt glada och tacksamma över att ha fått möjligheten till detta och vi har under arbetat för att få till detta. Vi har ännu inte lyckats men var nu i vår nära att knyta ihop säcken med en partner. Som du förstår så är det inte vilken partner som helst som kan ta sig an den nivå av partnerskap som vi tänker oss med att sälja arenanamnet, det handlar även mycket om timing och att arbeta in konceptet under en längre tid. Vi är fortsatt optimistiska och tror att vi kom