Fortsätt till huvudinnehåll

Vem kan man lita på?



Den 23 mars skrev jag en debattartikel i Corren och kritiserade kommunen för att inget händer på Svartå Strand. Det har gått sju år sedan de första planerna på ett centralt och miljövänligt boende presenterades i det som var Mjölbys första industriområde i början av förra seklet. Sedan dess har det varit tyst.

Jag fick inget svar på min artikel men efter någon vecka kunde man läsa på Correns Mjölbysida att kommunens bostadsbolag och HSB Östergötland planerar att bygga två punkthus i kvarteret Rosenkammaren (där Bygglagrets gamla anläggning ligger). Bostadsbolagets vanligtvis så försiktige vd Jan-Ove Hammarberg klämde till och med ur sig byggåret 2014. Ett tips eller ett löfte?

Många år som reporter har lärt mig att inte ta makthavares uppgifter för givna. Jag misstänker att HSB:s intresse för Mjölby inte är särskilt stort. HSB har inte genomfört något större bostadsprojekt i Mjölby sedan bygget av Oljekrukan (111 lägenheter) 1983, det område jag råkar bo i. Så jag kontaktade HSB och kollade dess intresse för Svartå Strand. Fick svar av Bita Almasian som är ansvarig för nyproduktionsverksamheten på HSB.

”Tack för att du hörde av dig med din fråga. Jag heter Bita Almasian och jag ansvarar för nyproduktionsverksamheten på HSB Östergötland.
Som du har noterat så har vi inte gått ut med någon information i medlemstidningen ännu. Anledningen till det är att vi ännu inte har kommit så långt i processen så att vi kan säga något om lägenhetsstorlekar och priser mm. Vi tar tacksamt emot idéer och önskemål om lägenhetsstorlekar och lägenhetsegenskaper mm.
Just nu träffar vi kommunen och har diskussion med dem om hur området ska kunna byggas och när osv. Vi tror att det kan bli fråga om en byggstart kring 2016. Jag förstår att det kan verka som lång tid dit men det är en hel del kvar i planeringsprocessen innan vi har kommit till att kunna sätta spaden i backen.”

Ganska vaga planer alltså. Inget bestämt om antal lägenheter, storlek, utförande eller priser. Det senare är nog så väsentligt för alla spekulanter. Tidigast byggstart 2016 och det är två år senare än Hammarberg påstod. 2016 har tio år förflutit sedan dåvarande kommunalrådet Monika Gideskog och framlidne kommunchefen Henry Jansson berättade om byggplanerna som är betydligt större än två punkthus i kvarteret Rosenkammaren. Jag är inte ens övertygad om att 2016 är ett årtal att lita på.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna