Fortsätt till huvudinnehåll

Kommunal rea i Carlslund



Den 24 april beslöt Mjölby kommunstyrelse att fastställa nya tomtpriser för Carlslunds villaområde i Mjölby. Efter utredning har tekniska kontoret fastställt ett snittpris på 222 000 kr för 900 kvadratmeter. Ett rutinärende bland många andra som knappast vållade några diskussioner.

Annat var det när kommunfullmäktige beslöt att köpa in området från Carl-Erik Ehrenkronas bolag Carlslunds Mark AB i februari för sju miljoner kr. Folkpartister, vänsterpartister, ett fåtal moderater och socialdemokrater protesterade mot majoritetens beslut att köpa in ett 40-tal villatomter i ett läge där inga villatomter efterfrågas. 27 röstade för, tolv mot och fem avstod.

Jag har skrivit om detta tidigare men gör en rekapitulation. Projektet startade 2006 där Ehrenkrona hade planer att på exploatera 50 tomter i fin natur. Projektet gick trögt trots uppbackning i näringslivsvänliga tidningar.
”Det skall inte bli trångt. De största tomterna är upp mot 2 500 kvadratmeter.  Vi bevarar naturens förutsättningar och även vägarna följer naturen, berättar Carl-Erik Ehrenkrona.” (Corren 2006-01-31). Redan på 90-talet hade han upptäckt de fina förutsättningarna för ett högklassigt boende på denna del av gårdens marker.

Men byggboom och högkonjunktur varar inte för evigt och bara nio tomter är bebyggda under dessa år. Ordet kommersiellt fiasko hänger i luften. I detta läge beslutar alltså kommunens styrande att köpa in området, oklart på vilka grunder då det finns gott om villatomter på på Sörbyområdet.
Prisbilden ligger i nivå med övriga kommunala villaområden men lite av en knäckfråga är vad de nuvarande villaägarna tycker om den kommunala rean? De har nämligen fått betala det dubbla för sina tomter.

I vintras påpekade jag att bokslutet för Carlsunds Mark AB såg mycket skört ut, låga intäkter, höga skulder och bristande likviditet. Sedan dess har bokslutet daterat 2012-08 kommit och det ser ännu sämre ut med många röda siffror. Under verksamhetsåret 2011-2012 fanns inga inkomster. Jag bifogar en länk så kan ni studera själva. http://www.121.nu/onetoone/foretag/carlslund-mark-ab

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.