Fortsätt till huvudinnehåll

En subjektiv betraktelse





Tidningen Fokus har levererat den årliga rankingen över Sveriges 290 kommuner. Solna ligger i topp och Grums ligger i botten. Här följer östgötakommunernas placeringar.
Linköping                   55
Söderköping               56
Ydre                            60
Ödeshög                     82
Kinda                         83
Boxholm                     108
Vadstena                    122
------------------------------------------
Mjölby                         156
Norrköping                 162
Åtvidaberg                  163
Valdemarsvik             198
Motala                        204
Finspång                    246

Nu följer min högst ovetenskapliga, subjektiva ranking. Fyra av dessa kommuner har jag bott i och två känner jag till ganska bra ändå. Kommunerna i östra delen lämnar jag därhän för där jag varken bott eller verkat.

Badstränder, båtliv, intagande stadsmiljöer och stora publikdragande evenemang gör inget intryck på Fokus statistiknissar. Annars skulle väl Vadstena hamnat högre liksom Motala.

Ydres tredjeplats är en gåta för den har jag redan utnämnt till länets Twin Peaks. Du är uttittad tio sekunder efter att parkerat bilen i Österbymo. Någonstans har jag läst att Ydre har flest miljonärer per capita i landet och det är mörkgrön färg på bankkontona. Skogsbönder alltså.

Ödeshög hamnar relativt högt. I grenen att ha familj hamnar Ödeshög på 29:e plats vilket är svårbegripligt. Om man har familj ingår väl att erbjuda barn och ungdomar en bra fritidsmiljö och Ödeshög saknar både simhall och ishall. Frånvaron av järnvägskommunikationer är en annan nackdel och det problemet delar man med Vadstena. Möjligen kan Ödeshögs låga huspriser vara en orsak till placeringen.

Boxholm har en topplacering i grenen att bli äldre. Boxholms ledning anser själva att starten av pendeltåget för tiotalet år sedan gav kommunen ett lyft.

Anledningen till Linköpings goda placering ligger mer än 40 år bakåt i tiden. Universitets etablering är orsaken till att Linköping numera är en kommun med växtvärk. Självmedvetna Linköpingsbor tycker att de bor i en storstad men det är väl ändå att ta i.

Slutligen några ord om min hemort sedan 30 år, Mjölby som ligger stadigt förankrad på undre halvan. Lite oförtjänt tycker jag för Mjölby är en i grunden välskött kommun mögelskandalen till trots. Utvecklingen har varit bra de senaste 10-15 åren och fritidsutbudet är varierat. Simhall, ishall, två ridhus, motorbana och travbana i Mantorp och tre konstgräsplaner för fotboll. Men Mjölby saknar egen karaktär trots jättepotatisen i Viringerondellen. Om antalet golfhål ingick i undersökningen skulle säkert Mjölby hamna högre, 36 hål finns här. Så fick jag det sagt också.

Undersökningen är grundlig och utförarna grottar ner sig i många skilda variabler: huspriset, kommunal skatt, medianinkomst, ohälsotal, antalet skilsmässor, självmord, alkoholrelaterade dödsfall mm. Den säger mer än den gnälliga enkät som Svenskt Näringsliv publicerar och som av någon outgrundlig anledning får mer uppmärksamhet i lokala och regionala tidningar.

De politiker som företräder de kommuner vilka ligger långt ner på listan har säkert synpunkter på urvalet av variabler. Det brukar förhålla sig så.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.