Fortsätt till huvudinnehåll

En subjektiv betraktelse





Tidningen Fokus har levererat den årliga rankingen över Sveriges 290 kommuner. Solna ligger i topp och Grums ligger i botten. Här följer östgötakommunernas placeringar.
Linköping                   55
Söderköping               56
Ydre                            60
Ödeshög                     82
Kinda                         83
Boxholm                     108
Vadstena                    122
------------------------------------------
Mjölby                         156
Norrköping                 162
Åtvidaberg                  163
Valdemarsvik             198
Motala                        204
Finspång                    246

Nu följer min högst ovetenskapliga, subjektiva ranking. Fyra av dessa kommuner har jag bott i och två känner jag till ganska bra ändå. Kommunerna i östra delen lämnar jag därhän för där jag varken bott eller verkat.

Badstränder, båtliv, intagande stadsmiljöer och stora publikdragande evenemang gör inget intryck på Fokus statistiknissar. Annars skulle väl Vadstena hamnat högre liksom Motala.

Ydres tredjeplats är en gåta för den har jag redan utnämnt till länets Twin Peaks. Du är uttittad tio sekunder efter att parkerat bilen i Österbymo. Någonstans har jag läst att Ydre har flest miljonärer per capita i landet och det är mörkgrön färg på bankkontona. Skogsbönder alltså.

Ödeshög hamnar relativt högt. I grenen att ha familj hamnar Ödeshög på 29:e plats vilket är svårbegripligt. Om man har familj ingår väl att erbjuda barn och ungdomar en bra fritidsmiljö och Ödeshög saknar både simhall och ishall. Frånvaron av järnvägskommunikationer är en annan nackdel och det problemet delar man med Vadstena. Möjligen kan Ödeshögs låga huspriser vara en orsak till placeringen.

Boxholm har en topplacering i grenen att bli äldre. Boxholms ledning anser själva att starten av pendeltåget för tiotalet år sedan gav kommunen ett lyft.

Anledningen till Linköpings goda placering ligger mer än 40 år bakåt i tiden. Universitets etablering är orsaken till att Linköping numera är en kommun med växtvärk. Självmedvetna Linköpingsbor tycker att de bor i en storstad men det är väl ändå att ta i.

Slutligen några ord om min hemort sedan 30 år, Mjölby som ligger stadigt förankrad på undre halvan. Lite oförtjänt tycker jag för Mjölby är en i grunden välskött kommun mögelskandalen till trots. Utvecklingen har varit bra de senaste 10-15 åren och fritidsutbudet är varierat. Simhall, ishall, två ridhus, motorbana och travbana i Mantorp och tre konstgräsplaner för fotboll. Men Mjölby saknar egen karaktär trots jättepotatisen i Viringerondellen. Om antalet golfhål ingick i undersökningen skulle säkert Mjölby hamna högre, 36 hål finns här. Så fick jag det sagt också.

Undersökningen är grundlig och utförarna grottar ner sig i många skilda variabler: huspriset, kommunal skatt, medianinkomst, ohälsotal, antalet skilsmässor, självmord, alkoholrelaterade dödsfall mm. Den säger mer än den gnälliga enkät som Svenskt Näringsliv publicerar och som av någon outgrundlig anledning får mer uppmärksamhet i lokala och regionala tidningar.

De politiker som företräder de kommuner vilka ligger långt ner på listan har säkert synpunkter på urvalet av variabler. Det brukar förhålla sig så.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

Störst och bäst, minst och sämst

Hur är det ställt med parkeringarna i vår lilla stad? Jag kollar de centralt lokaliserade livsmedelsbutikerna. Vilken dag passar bättre för mina undersökningar än en onsdag före påsk? Detta är ingen undersökning av butikernas sortiment, bemötande eller pris utan möjligheten att parkera utan hjärtat i halsgropen. Vi börjar med den värsta nämligen Willys. En liten yta där man klämt in ett stort antal parkeringsplatser. Många skymda vinklar och vrår och stor risk för sammanstötningar som leder till plåtskador och uppslitande gräl. Den platsen undviker jag. Närbelägna takparkeringen över Gallerian fungerar bra sedan bilisterna börjat följa köranvisningarna. Stor och rymlig fast jag är försiktig när jag passerar hörnet vid frisersalongen. Skymd sikt åt höger. ICA på andra sidan ån har ingen stor parkering men är sällan full. Parkeringen sluttar ner från Kyrkogatan och därför har man överblick. Dessutom finns en parkering under själva affärslokalen. Lidl har inga stora ytor men det finns al

Trafikverket vill riva - Mjölby kommun nekar

Byggnämnden i Mjölby nekar Trafikverket att riva en omformarstation från 1930-talet och som togs ur bruk 2004. Det är andra gången som Byggnämnden nekar rivningslov. Omformarstationen ligger på Egebylundsvägen 3 mellan södra stambanan och linjen Mjölby-Hallsberg. Trafikverket anser att byggnaden är en fara för allmänheten och att det framgår i Trafikverkets regeringsuppdrag att byggnader som inte längre används ska avvecklas. Stadsbyggnadskontoret som berett ärendet för Byggnämnden har motsatt uppfattning . Vid den nyligen utförda byggnadsinventeringen klassades den som en byggnad med högt kulturhistoriskt värde enligt 8 kap. 13 § plan- och bygglagen. Omformarstationen är värdefull ur järnvägsvägshistorisk synvinkel då den visar på elektrifieringen av det svenska järnvägsnätet och som banade väg för det moderna Sverige men även påbörjade slutet för ångloksepoken. Stadsbyggnadskontoret anser att stationen är en viktig identitetsmarkör för Mjölby som knutpunkt för järvängen. Det allmänna