Fortsätt till huvudinnehåll

Magputteradvokaten Harry III



Har ni orkat hänga med i farsen om bröst- och magputters vara eller icke vara? Om jag fattat rätt ska ett förbud införas 2016. Det gillar inte Carl Petersson och åtta andra tourspelare som vänt sig till advokaten Harry L. Manion III, delägare och medgrundare av Bostonbyrån Cooley Manion Jones LLP.

Smaka på namnet, Harry L Manion III. Det låter som ur en thriller av John Grisham. Det luktar kotlettfrilla, randig skjorta med enfärgad krage och boaserade kontorsväggar. Han har redan framträtt i Golf Channel och fyllt rutan med juridiskt mumbo-jumbo. ”Vi hoppas på det bästa, men förbereder oss på det värsta”. Helgardering med andra ord.

Om nu spelarna har sådana fördelar av en förankring i bröst eller mage, varför är det inte fler som använder sig av redskapen? Av 64 spelare i Master använde sex sådana putters. Tio procent alltså.
En sak är säker. Oavsett resultatet av advokatens inhopp lär Carl och hans polare få lägga en avsevärd slant till Harry. Men de har väl råd.

Borde inte idrotten få sköta sig utan inblandning av civilsamhällets regler? Det kan man kanske tycka men som svensk får man ligga lågt på den punkten. Glöm inte att Sverige tog hjälp av en distriktsdomstol i Wien 1987 för att gå vidare till slutspelet i hockey-VM. Det slutade som bekant med att Tre Kronor blev världsmästare.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

De okända miljardärerna på slätten

Bakom denna oansenliga fasad döljer sig ett av länets med välmående bolag.   Cloetta, Biltema och Saab är välkända i Östergötland. Men kännedomen om Runsvengruppen i Skänninge som äger varuhuskedjan ÖoB är mindre. Trots att koncernen är en veritabel pengamaskin för sina ägare. ÖoB säljer livsmedel, husgeråd, verktyg, penslar och trädgårdsredskap för nästan fyra miljarder kr per år. Den butik som inom kort öppnas i Linköping blir den hundrade i ordningen. Runsvengruppen och Biltema har två saker gemensamt. De är inte börsnoterade och håller en låg profil gentemot massmedia. Biltema fyller 50 i år och jubileumsartikeln i Corren skrevs utan att Sten-Åke Lindholm uttalade sig överhuvudtaget. Även Runsvens ägare håller distansen till medierna. Delvis beroende på en 30 år gammal historia när polisen gjorde en gryningsräd mot bolagets huvudkontor och beslagtog bokföringshandlingar för att företaget var misstänkt för varusmuggling. Påslakan hade deklarerats som vindskydd

"Bitterhet är inte min grej"

  J ohan Birath lämnar politiken definitivt den 1 mars. På lördagen avsade han sig samtliga uppdrag för socialdemokraterna. Johan har haft ledande uppdrag för sitt parti i många år och bland människor i och utanför Boxholm sågs han som Britt-Marie Johanssons självklara efterträdare, men en medlemsomröstning i partiet röstade fram Claes Sjökvist, kultursekreterare i Tranås, som partiets främsta företrädare. Valresultate t ställde all planering på ända och fick till följd av Britt-Marie Johansson sköt upp sin planerade pensionering i somras. Men nu har alltså Johan nått vägs ände åtminstone vad partipolitiken beträffar. Johan Birath har en spännande bakgrund. Började som valsverksarbetare, vidareutbildade sig till lärare och forskare. Han har skrivit såväl skönlitterära verk som flammande protestartiklar mot ysteriets nedläggning och är flitigt anlitad som föredragshållare i historia. De östgötska bibliotek, församlingshem och bygdegårdar, som inte haft besök av Johan, är lätt rä

"Åk till Linköping - skit i Mjölby"

                                                                             Användbar till mycket. K ommunal marknadsföring är inte lätt särskilt inte som orten ifråga inte har något att visa upp. Ett av de mer udda inslagen i min journalisttillvaro i Mjölby var kampanjen ”Åk till Linköping – skit i Mjölby”. Och den historien från 1982 är värd att berätta. En av de anställda på fritidskontoret ansåg att Mjölby hamnat i bakvatten när det gällde jakten på turister i konkurrens med övriga kommuner i västra länsdelen. Hans tankegång var inte originell men klarsynt. Ett stort antal resenärer passerade genom kommunen på E 4 och denna mäktiga potential utnyttjades inte. Vi måste hitta ett sätt att få åtminstone tio procent av de förbipasserande att stanna till. Vilka är de mest grundläggande behoven hos förare och passagerare? Jo, alla blir nödiga förr eller senare. Särskilt om man färdats 35 mil.   Ett utedass med vidhängande informationstavlor byggdes i Väderstad. Sagt och gjort.